معرفی رشته های تخصصی سطح دو حوزه علمیه و بررسی اهداف رشته ها و بازار کار رشته های تخصصی
-
شناخت استدلالی اصول عقائد اسلامی مبتنی بر قرآن و معارف اهل بیت علیهم السلام؛
-
آشنایی با تاریخ و فرقههای مهم كلام اسلامی؛
-
شناخت مفاهیم و مسائل مهم كلامی؛
-
آمادهسازی طلاب جهت فعالیتهای آموزشی؛
-
ایجاد توان پاسخگویی به پرسشهای عمومی در حوزة كلام اسلامی؛
-
ایجاد مهارتهای استدلال و مناظره؛
-
تربیت طلاب مستعد جهت ورود به مقاطع تخصصی؛
-
شناخت استدلالی مسائل فقهی و اصولی و آشنایی با روشهای استنباط فقهی؛
ایجاد توان استفاده ازمتون و منابع مهم فقهی، اصولی و كلامی و شناخت آنها.
حوزه علمیه: فارغ التحصیلان میتوانند به عنوان مدرس حوزه علمیه در سطح ۱ تدریس نمایند.
پاسخگویی به شبهات:
-
پاسخ به شبهات وهابیت، مسیحیت، یهودیت، زرتشتی و…
-
استخدام در مرکز ملی پاسخگویی به شبهات اعتقادی
تدریس در دانشگاه: با تحصیل در مقاطع بالاتر مانند دکتری فارغ التحصیلان میتوانند وارد کادر آموزشی دانشگاهها شده و فعالیت نمایند.
با مدرک حوزه چه کارهایی میشه کرد؟
-
شناخت مفاهیم، اصطلاحات و مسائل فلسفه اسلامی؛
-
آشنایی با تاریخ فلسفه و مشربهای مهم آن در جهان اسلام؛
-
ایجاد توان تحقیق در حد جمعآوری، تتبع و جمعبندی مطالب در حوزة فلسفه اسلامی؛
-
آمادهسازی طلاب جهت فعالیتهای آموزشی؛
-
ایجاد مهارتهای استدلال و مناظره؛
-
تربیت طلاب مستعد جهت ورود به مقاطع تخصصی؛
-
شناخت استدلالی مسائل فقهی و اصولی، و آشنایی با روشهای استنباط فقهی؛
-
ایجاد توان استفاده از متون و منابع فقهی، اصولی و فلسفی و شناخت آنها.
-
استاد یا معلم فلسفه در حوزه یا آموزش و پرورش
-
نویسنده کتب فلسفی
-
سردبیر روزنامه، مجله، صداوسیما و…
-
استخدام در نهادها و سازمانهایی همچون صداوسیما، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
-
فعالیت به عنوان پژوهشگر در مراکز پژوهشی مثل دایرةالمعارفها و پژوهشگاههای علوم انسانی
اهداف رشته فلسفه و کلام اسلامی
-
دست یابی به زیرساخت های تولید علوم انسانی اسلامی و زیرساخت معرفتی تمدن اسلامی
-
تربیت محقق و مدرس علوم عقلی به طوری که بتواند بر اساس علوم عقلی مدل معرفتی برای حل مسائل خرد و کلان معرفتی ارائه دهد.
-
تسلط تحلیلی بر متون مرجع به طوری که بتواند تدریس کند.
-
عمق بخشيدن به مباني اعتقادي و معارف اسلامي
بازار کار رشته فلسفه و کلام اسلامی
-
فارغ التحصیلان می توانند به عنوان مدرس حوزه علمیه در سطح ۲ تدریس نمایند.
-
پاسخ به شبهات وهابیت، مسیحیت، یهودیت، زرتشتی و…
-
استخدام در مرکز ملی پاسخگویی به شبهات اعتقادی
-
با تحصیل در مقاطع بالاتر مانند دکتری فارغ التحصیلان می توانند وارد کادر آموزشی دانشگاه ها شده و فعالیت نمایند.
-
استاد یا معلم فلسفه در حوزه یا آموزش و پرورش
-
نویسنده
-
سردبیر روزنامه، مجله، صداوسیما و…
-
استخدام در نهادها و سازمانهایی همچون صداوسیما، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
۹٫فعالیت به عنوان پژوهشگر در مراکز پژوهشی مثل دایرةالمعارف ها و پژوهشگاه های علوم انسانی
-
شناخت معارف روایی و دیدگاههای محدثان در این زمینه؛
-
آشنایی بامفاهیم، اصطلاحات و مسائل مهم علوم حدیث؛
-
آشنایی با تاریخ حدیث، مکاتب و مجامع مهم حدیثی؛
-
توانمندسازی طلاب جهت فعالیتهای آموزشی، پژوهشی(تتبع، جمعبندی و تبیین) و تبلیغی؛
-
ایجاد توان پاسخگویی به پرسشهای عمومی در حوزة علوم حدیث؛
-
تربیت طلاب مستعد جهت ورود به مقاطع بالاتر؛
-
شناخت استدلالی مسائل فقهی و اصولی، و آشنایی با روشهای استنباط فقهی؛
-
ایجاد توان استفاده ازمتون و منابع مهم فقهی، اصولی و حدیثی و شناخت آنها.
-
تربیت و پرورش اساتید جهت تدریس در حوزههای علمیه
-
تربیت و پرورش اساتید جهت تدریس در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی
-
پرورش نیروهای توانمند برای رفع نیازهای فرهنگی و تبلیغی مراکز مختلف در زمینههای روایی
-
پاسخگویی به نیازهای روزافزون جامعه به علوم احادیث
-
تربیت و پرورش متخصص جهت تشخیص احادیث اصلی از جعلی
رشته کارشناسی علوم قرآن و حدیث رشتهای است که دانشجو طی تحصیل در آن با قرآن کریم و حدیث پیامبر و کلام اهل بیت مأنوس شده، روش و مهارتهای لازم در دریافت و استفاده مستقیم از قرآن و حدیث و ارائه آن به جامعه را کسب میکند.
بازار کار رشته علوم قرآن و حدیث
مشاغل حوزه آموزشی: مدیر مراکز آموزش عمومی قرآن، مدیر مراکز آموزش تخصص قرآن، کارشناس آموزشهای عمومی و تخصصی قرآنی، کارشناس مؤلف متون آموزشی قرآنی، کارشناس کارگاه آموزشی قرآن کریم، مدرس آموزشهای عمومی قرآنی، مدرس تلاوت قرآن، مدرس تربیت مربی و معلم قرآن، مدرس علوم قرآنی، مدرس ترجمه تفسیر و معارف قرآنی، مدرس هنرهای قرآنی (قرآن نگار)
مشاغل حوزه علمی – پژوهشی: مدیر مراکز پژوهشی قرآنی، مدیر طرحهای پژوهشی قرآنی، مدیر یا کارشناس نشریات تخصصی قرآنی، مدیر یا کارشناس همایشهای تخصصی قرآنی، مدیر یا کتابدار کتابخانههای تخصصی قرآنی، کارشناس ترجمه و تفسیر قرآن، کارشناس علوم و معارف قرآنی، نسخه شناس آثار قرآنی، مفسر قرآن، مترجم قرآن و آثار قرآنی، پژوهشگر علوم و معارف قرآنی (پژوهشی، آموزشی و تبلیغی ترویجی)
مشاغل حوزه تبلیغی – ترویجی: مدیر مطبوعات و نشریات قرآنی، مدیر یا کارشناس شبکههای رادیویی قرآنی، مدیر یا کارشناس شبکههای تلویزیونی و ماهوارهای قرآنی، مدیر یا کارشناس شبکههای اینترنتی قرآنی، مدیر یا کارشناس خبرگزاریها و پایگاههای اطلاع رسانی قرآنی، مدیر نشر مصحف (قرآن کریم)، مدیر یا کارشناس تولید و توزیع محصولات قرآنی (نرم افزارهای قرآنی، لوحهای آموزشی و …)، مدیر مراکز قرآن نگاری (خوشنویسی، تذهیب، طراحی، گرافیک، معرق و …)، مدیر یا کارشناس نمایشگاههاو موزههای قرآنی، مدیر یا کارشناس محافل جشنوارهها و مسابقات قرآنی، مدیر روابط عمومی مراکز قرآنی، مصحح قرآنی (نمونه خوان و ویراستار قرآنی)، قاری قرآن، مبلغ قرآنی، کاتب قرآن، مشاور قرآنی و…
-
شناخت و تبیین معارف و مضامین قرآن كریم و ایجاد توان بهرهگیری از آن؛
-
شناخت مفاهیم و مسائل مهم دانش تفسیر و علوم قرآن؛
-
آمادهسازی طلاب جهت فعالیتهای قرآنی؛
-
ایجاد توان تحقیق در حد جمعآوری، تتبع و جمعبندی مطالب در زمینة معارف قرآنی؛
-
ایجاد توان پاسخگویی به پرسشهای عمومی در حوزة دانش تفسیر و علوم قرآن؛
-
تربیت طلاب مستعد جهت ورود به مقاطع تخصصی؛
-
شناخت استدلالی مسائل فقهی و اصولی و آشنایی با روشهای استنباط فقهی؛
-
ایجاد توان استفاده از متون و منابع مهم فقهی، اصولی، تفسیری و علوم قرآنی و شناخت آنها.
بازار کار رشته تفسیر و علوم حدیث
-
تربیت قرآن پژوه و محقق در زمینه تفسیر و علوم قرآن
-
تربیت و پرورش اساتید جهت تدریس در حوزههای علمیه
-
تربیت و پرورش اساتید جهت تدریس در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی
-
پرورش نیروهای توانمند برای رفع نیازهای فرهنگی و تبلیغی مراکز مختلف در زمینههای قرآنی
-
پاسخگویی به نیازهای روزافزون جامعه به معارف قرآن و تفسیر
-
پرورش نیروهای توانمند برای احراز مسئولیت در مؤسسات و عضویت در هیئت علمی مراکز آموزش عالی
-
مدیر مراکز آموزشی علوم قرآن (عمومی و تخصصی)
-
مدیر نشریات تخصصی قرآنی
-
نسخه شناس آثار قرآنی
-
مدیر شبکههای رادیویی، تلویزیونی، ماهوارهای و اینترنتی، خبرگزاری و پایگاه اطلاع رسانی
-
شناخت مفاهیم، و مسائل مهم معارف اسلامی؛
-
ایجاد توان پاسخگویی به پرسشهای عمومی در حوزة مسائل اسلامی؛
-
ایجاد مهارتهای تبلیغ و تدریس؛
-
آمادهسازى طلاب جهت ترویج معارف و احكام اسلامى و به عهده گرفتن امور تبلیغى مساجد و مراكز تبلیغى، فرهنگى و تربیتى؛
-
تربیت طلاب مستعد جهت ورود به مقاطع تخصصی؛
-
شناخت استدلالی مسائل فقهی و اصولی، و آشنایی با روشهای استنباط فقهی؛
-
ایجاد توان استفاده از متون و منابع مهم دینی، فقهی و اصولی و شناخت آنها.
-
اعزام به تبلیغ
-
امام جمعه
-
نماینده و مبلغ در نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها
-
حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه
-
مدرس حوزه و دانشگاه
-
فعالیت در مدارس آموزش و پرورش
-
شناخت مبانی علمی تدریس و مهارتهای آن؛
-
شناخت استدلالی و عمیق مسائل فقهی و اصولی، و آشنایی با روشهای استنباط فقهی؛
-
ارتقاء توان انتقال و تفهیم دانشهای فقهی و اصولی بر اساس استانداردهای علمی؛
-
تأمین استاد جهت تدریس در سطح یک؛
-
شناخت منابع، متون و آشنایی با تاریخ و ادوار فقه و اصول؛
-
ایجاد توان تتبع و تحقیق در زمینه فقه و اصول؛
-
تقویت توان پاسخگویی به پرسشهای مرتبط با فقه و اصول؛
-
تربیت طلاب مستعد جهت شركت در سطوح بالاتر.
-
اجتهاد
-
استاد حوزه و دانشگاه
-
پاسخگوی مسائل شرعی
-
آشنایی با مفاهیم، اصطلاحات و مسائل مهم تاریخ اسلام؛
-
شناخت تاریخ و سیرة پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم السلام؛
-
شناخت نقش مكتب اهل بیت علیهم السلام در تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی؛
-
آمادهسازی طلاب جهت فعالیتهای آموزشی، پژوهشی (تتبع، جمعبندی و تبیین) و تبلیغی؛
-
ایجاد توان پاسخگویی به پرسشهای عمومی در حوزة تاریخ اسلام؛
-
تربیت طلاب مستعد جهت ورود به مقاطع بالاتر؛
-
شناخت استدلالی مسائل فقهی و اصولی، و روشهای استنباط فقهی؛
ایجاد توان استفاده ازمتون و منابع مهم فقهی، اصولی و تاریخی و شناخت آنها.
-
نویسنده کتب تاریخی
-
فعالیت در وزارت امور خارجه و وزارت فرهنگ و ارشاد
-
تدریس تاریخ در دانشگاهها و مدارس
-
کار در موزهها
-
حفاظت از میراث پیشینیان
-
مورخ رسمی تاریخ
-
تربیت قضات ورزیده و عالم به دانشهای فقهی و حقوقی؛
-
تربیت نیرو جهت انجام فعالیتهای علمی در مراکز دانشگاهی؛
-
تربیت کارشناسان مورد نیاز دستگاه قضایی کشور؛
-
تربیت کارشناسان توانا جهت خدمت در مراکز کارشناسی دولتی و غیردولتی؛
-
تربیت محققان و پژوهشگران مورد نیاز مراکز علمی و تحقیقاتی.
بازار کار رشته حقوق و قضای اسلامی
-
وکیل دادگستری
-
مشاور و کارشناس حقوقی
-
دایر نمودن دفترخانه اسناد رسمی
-
دایر نمودن دفتر ازدواج و طلاق
-
تنظیم قراردادهای اقتصادی و بازرگانی داخلی و خارجی
-
اجرای احکام، بازپرسی و دادیاری
دوره کارشناسی رشته حقوق یکی از دورههای آموزشی در نظام آموزش عالی است و هدف آن ضمن ارتقاء دانش حقوق، آموزش رشته حقوق مبتنی بر فقه اسلامی، فرهنگ و عرف اسلامی – ایرانی و مسائل حقوقی جدید میباشد و برای رفع نیازمندیهای قضایی، وکالت دعاوی، مشاوره و کارشناسی حقوقی در قوه قضاییه، وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی در جهت کمک به احقاق حقوق اشخاص در سطح داخلی و بین المللی، افرادی را تربیت میکند.
-
منصب قضاوت و مستشاری دادگاه
-
مشاغل قضایی دادسرا از جمله بازپرسی
-
کارشناسان قضایی و اداری دادگستری
-
ادارات تصفیه ورشکستگی و سرپرستی محجورین
-
ادارات اجرای احکام (مدنی و کیفری)
-
ادارات ثبت اسناد و املاک
-
دفاتر اسناد رسمی
-
وکالت دعاوی
-
مشاوران حقوقی (کارشناسان حقوقی) در وزارتخانهها و مؤسسات دیگر دولتی و خصوصی
-
در آموزش و پرورش برای تدریس دروس مربوطه
-
در جنبههای حقوقی امور بانکی، بورس و بیمه
هدف رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی
هدف از ایجاد این رشته شناسایی افراد علاقهمند به رشته فقه و اصول و حمایت علمی و عملی از این افراد برای مقاطع بالاتر و به وجود آوردن تخصص برای دانشجویان و طلاب است تا به درجه اجتهاد. به نظر میرسد عمده افرادی که در این رشته وارد دانشگاه میشوند دنبال تخصصهایی به غیر از فقه و اصول هستند؛ به عبارت دیگر تربیت فقیه اسلامی هدف اصلی این رشته در دانشگاه است.
بازار کار رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی
-
وکیل دادگستری
-
دائر نمودن دفترخانه اسناد رسمی و دفتر ازدواج و طلاق
-
تدریس در دانشگاهها و دبیرستان ها
-
محقق و پژوهشگر در زمینه مسائل فرهنگ و معارف اسلامی
-
كارشناس مورد نیاز در دستگاههای قضایی و قوه قضائیه نظیر كارشناس فقهی و حقوقی، مشاور حقوقی و…
-
كارشناس مورد نیاز در سازمانهای فرهنگی مثل صدا و سیما ، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی و …
-
تبلیغ معارف اسلامی در سطح عمومی
-
گسترش و نشر فرهنگ و معارف اسلامی در کشورهای مختلف جهان به عنوان مثال: در قالب رایزنی های فرهنگی و وزارتخانه های ارشاد و خارجه
هدف از تشکیل رشته اقتصاد، تربیت نظریهپرداز در عرصه اقتصاد و اقتصاد اسلامی است. در حقیقت هدف، تربیت افرادی است در مسیر شهید سیدمحمدباقر صدر و استاد مطهری که بتوانند در عرصه اقتصاد اسلامی ایدهپردازی کنند و به تولید علم بپردازند. در سطح پایینتر، تربیت محقق و مدرس اقتصاد و اقتصاد اسلامی در مراکز علمی کشور و همچنین تربیت مدیرانی لایق و متعهد، برای سامانبخشی به امور اقتصادی کشور است.
-
تدریس به عنوان دبیر یا استاد اقتصاد
-
نظریهپردازی در عرصه اقتصاد و اقتصاد اسلامی
-
فعالیت در حوزههای پژوهشی اقتصاد اسلامی
-
مدیریتهای کلان اقتصادی
-
فعالیت در مراکز اقتصادی کشور
-
تسلط نسبی بر مهارت های چهارگانه خواندن، گوش کردن، صحبت کردن و نوشتن در زبان انگلیسی
-
تأکید ویژه بر مهارت نگارش عمومی و نگارش علمی به زبان انگلیسی
-
آشنایی با اصول و روش ترجمه از فارسی به انگلیسی
-
ایجاد توانمندی در زبان آموزان به منظور ترجمه ی متون علوم اسلامی فارسی به انگلیسی
-
رایزن فرهنگی در خارج از کشور
-
استاد حوزه و دانشگاه
-
نویسنده و مترجم متون انگلیسی
-
تولید محتوای اسلامی و شیعی در اینترنت به زبان انگلیسی
-
شناخت بهتر و مؤثر تر امور جاری در سطح ملی و بین المللی
-
ارائه ارهکارهای مناسب و اسلامی برای حل و فصل امور سیاسی کشور
-
بررسی و ارزیابی نظریات مطرح در حوزه سیاست
استقلال علمی و دفاع از اندیشه های ناب اسلامی در این حوزه
-
سیاست مدار
-
اشتغال در وزارت خارجه
-
تحلیل گر سیاسی
-
صدا و سیما
-
وزارت خارجه
-
آشنایی طلاب با اندیشههای بنیادین و معارف اخلاقی و تربیتیِ اسلام
-
ارتقاء سطح معرفتی طلاب در زمینه مباحث اخلاقی و تربیتیِ اسلام
-
تعلیم و تربیت طلاب مستعد برای تعلیم، تدریس، تبلیغ و تحقیق در علوم دینی، به ویژه معارف اخلاقی و تربیتیِ اسلام
-
تربیت طلاب نخبه برای ورود به تحصیلات عالی و مدارج برتر در دانش اخلاقی و تربیتی اسلامی
-
استاد اخلاق در حوزه و دانشگاه
-
واعظ و سخنران
-
نویسنده
-
شناسایی جایگاه و نحوه تأثیر گذاری دانش مدیریت در سازمان ها
-
شناخت رابطه دانش مدیریت با مبانی دین مقدس اسلام
-
کسب توانمندی برای اداره سازمان ها در سطوح مختلف مدیریتی
-
فعالیت های پژوهشی
-
تدریس در موضوعات مدیریت اسلامی
-
مدیریت سازمان های فرهنگی و علمی
-
شناخت مبانی علمی تدریس و مهارتهای آن؛
-
ارتقاء توان انتقال و تفهیم دانشهای حوزوی بر اساس استانداردهای علمی؛
-
تأمین استاد جهت تدریس دروس ادبیات عرب؛
-
شناخت منابع، متون و آشنایی با تاریخ و ادوار ادبیات عرب؛
حوزه علمیه: فارغ التحصیلان می توانند به عنوان مدرس حوزه علمیه در سطح ۱ تدریس نمایند.
آموزش و پرورش: اشتغال در آموزش و پرورش به عنوان دبیر عربی و قرآن رایج ترین فعالیت پس از اتمام فعالیت می باشد.
موسسات و آموزشگاه ها: فارغ التحصیلان می توانند با تقویت مکالمه و قواعد عربی به مربی گری و تدریس در آموزشگاه های آزاد و دولتی مشغول به کار شوند.
مترجمی: فارغ التحصیلان کوشای زبان عربی می توانند در سفارت خانه های کشور های عربی، وزارت خانه های کشور و مترجم در سازمان حج و زیارت مشغول به کار شوند؛ همچنین می توانند با دریافت مجوز دارالترجمه به عنوان مترجم رسمی دادگستری مشغول فعالیت شوند.
محقق و مترجم: فعالیت فارغ التحصیلان رشته ی زبان عربی در نشریه ها، دفتر روزنامه ها، مجلات و موسسات فرهنگی و پژوهشی امروزه افزایش یافته است. همچنین در کشور ما به افرادی که به زبان عربی تسلط دارند برای کار در ترجمه متون و کتاب های عربی نیاز است.
تدریس در دانشگاه: با تحصیل در مقاطع بالاتر مانند دکتری فارغ التحصیلان می توانند وارد کادر آموزشی دانشگاه ها شده و فعالیت نمایند.
منبع: https://masirtalabe.ir/